Prijava na e-novice

Družabne mreže

Hitre povezave

Izvedba tega projekta je financirana s strani Evropske komisije. Vsebina je izključno odgovornost avtorja in v nobenem primeru ne predstavlja stališč Evropske komisije.

KRESS, Wilhelm

* 29. 7. 1836, St. Peterburg , Rusija
† 24. 2. 1913, Dunaj , Avstrija

konstruktor (letalo)

Kot sin nemških staršev se je K. rodil v St. Peterburgu in tam obiskoval nižje razrede nemške realne gimnazije. Med leti 1850/57 se je izučil za izdelovalca in uglaševalca klavirjev. Temu so sledila potovanja po različnih evropskih mestih.
1858 je prvič prispel na Dunaj in tam ostal eno leto. Po popotovanjih se je leta 1864 vrnil v St. Peterburg in se prvič pričel ukvarjati s problemi letenja ter izdelal prosto leteči zračni rotor in model letalne naprave s pogonom na urno vzmet in propelerjem. Polet pa je spodletel zaradi težkega motorja.
1873 je odšel na svetovno razstavo na Dunaj in se tam tudi naselil. Stalno se je poleg opravljanja svojega poklica ukvarjal tudi s problemi letenja. Leta 1876 je izdelal helikopterju podoben model (»Luftbicycle«) s propelerjem narejenim kot jadro in dvema kriloma, ki ga je poganjal motor na gumo. Spomladi leta 1877 je dokončal velik model („Aeroveloce“), ki ga je tudi javno predstavil. Imel je krmilo za odrejanje višine in krmilo za odrejanje smeri. Izum je 19. julija 1879 patentiral v Nemčiji, pod patentno številko 8706. V Avstro-Ogrski je prejel privilegij izdelave. To je bila prva naprava, težja od zraka, ki je imela lasten pogon ter bila sposobna letenja in pristanka. 1880 je izdal brošuro Aeroveloce - vodljiv letalni stroj. Naslednjo javno predstavitev je izvedel 5. marca v dolnje avstrijskem obrtnem združenju na Dunaju.
Avstrijsko združenje inženirjev in arhitektov je 10. decembra 1880 ustanovilo strokovno skupino za letalsko tehniko in K. je imel tam več strokovnih predavanj.
Med leti 1882 in 1897 so nastali načrti za projekt »Električnega vodnega omnibusa«. 1885 je iznašel „Cottage-Piano“, nekakšen „klavir z diagonalno postavljenim resonančnim dnom, poševno zaskočko in prav tako postavljenimi strunami, ki so bile povezane z resonančnimi prekati“. Velik je bil približno kot pianino. Inštrument pa je vseeno imel polne tone, kakor klavir. Podjetje Bösendorfer je pričelo izdelovati inštrumente te vrste, vendar so se izkazali za prodajno neuspešne.
Ko je leta 1888 Viktor Silberer v rotondi v Praterju pri Dunaju organiziral razstavo letalske tehnike, je lahko K. kot edini razstavljavec s svojimi modeli tudi letel. Cesar Franz Joseph je bil zelo navdušen nad K-ovimi modeli in je postal njegov pokrovitelj in mecen. Ker v tem času ni bilo odgovarjajočega pet kilogramskega motorja, ki bi proizvedel dovolj konjskih moči, se je K. preskusil tudi kot izumitelj takšnega motorja. 1889/91 je na papirju razvil rotacijski motor.
1891 je sledila izgradnja letalnega modela na zamah. Veliko uspeha je požel tudi 15. decembra 1891, ko je predaval v veliki dvorani Združenja avstrijskih inženirjev in arhitektov in pri tem predstavil modele zmajev, helikopterjev in jadralnih letal. Temu je sledil razvoj helikopterjev „Aeroneff“ in „Libelle“.
Iz leta 1892 izhaja projekt »Multiplana«, večkrilnega zmaja, ki je spominjal na kasnejši model, katerega je predstavil v Wienerwaldseeju.
Da bi si pridobil potrebna znanja za izdelavo velikega zmaja, je K., kot izredni slušatelj, leta 1893/94 obiskoval strojno tehnična predavanja pri profesorju Johannu von →Radingerju na Visoki tehnični šoli na Dunaju.
15. februarja 1895 je prijavil avstrijski privilegij za „Kaptivschraube“ - helikopter, katerega propelerja sta se vrtela v nasprotni smeri - in ta mu je bil podeljen 1. avgusta 1895. Potem je preizkusil tudi model, na katerega je namestil vzgonsko napravo. Naročila za prikazani helikopter s strani vojske pa ni prejel. Poleti 1896 je K. med obrtniško razstavo obiskal Berlinčana Otta Lilienthala in ta mu je predstavil poletno gomilo iz katere je izvajal svoje jadralne polete. K. pa je še naprej vztrajal pri svoji zamisli motornih poletov.
Patent „Motorschlittenboot“, ki ga je patentiral 11. decembra 1897 se je lahko premikal po vodi, ledu in po zraku. 18. februarja 1898 je K. javnosti predstavil svoje načrte za izgradnjo velikega zmaja. K-ov komite je zbral 40.000 kron in K. je lahko s pomočniki v Tullerbachu pri Dunaju izdelal prvi hidroplan na svetu, ki ga je poganjal bencin. Opremljen je bil s krmilno palico s katero je bilo moč letalo usmerjati na vse strani. Skupna teža je znašala 670 kilogramov.
Po vgradnji težkega Daimlerjevega motorja so mu prve poskusne vožnje uspele na jezeru Wienerwald-Stausee. 3. oktobra 1903 je pri naglem zavoju letalo, ki je bilo z zgornje strani odprto, zajelo vodo in potonilo v jezeru. Drugi zmaj, ki je imel več kril je bil v grobem končan še istega leta. K. pa ni imel več denarnih sredstev.
Po projektu cepelina imenovanega »System K« je ta letalski pionir leta 1907 izdelal letalno napravo brez zagona, z vrtljivim propelerjem. Napravo naj bi dokončalo podjetje Lohner iz Dunajskega Floridsdorfa, vendar se to ni zgodilo. 1913 je izdal brošuro Razvoj prvega zmaja na Dunaju in kmalu za tem umrl po dolgotrajni bolezni.

26. 05. 2011 - Otvoritev Znanstvene pustolovščine v Košicah

V sredo, 25. maja 2011, smo v Slovaškem tehniškem muzeju v Košicah odprli Znanstveno pustolovščino. Igra bo v Košicah dostopna do 30. Junija 2011. Namenjena je ...

Več >>

17. 05. 2011 - Nagrajenci nagradnega kviza Znanstvena pustolovščina

V ponedeljek 16. maja , smo  v prostorih Tehniškega muzeja Slovenije v Ljubljani izžrebali 10 srečnežev, ki so pri reševanju nagradnega kviza Znanstvene ...

Več >>



Izdelava spletnih strani:  Positiva