Prijava na e-novice

Družabne mreže

Hitre povezave

Izvedba tega projekta je financirana s strani Evropske komisije. Vsebina je izključno odgovornost avtorja in v nobenem primeru ne predstavlja stališč Evropske komisije.

PUH, Janez (PUCH, Johann )

* 27. 6. 1862, Sakušak pri Ptuju, Slovenija
† 19. 7. 1914, Zagreb, Hrvaška

konstruktor, izumitelj, podjetnik

P. je prišel na svet 27. junija kot sedmi otrok bajtarske družine. Pri dvanajstih letih se je začel učiti za ključavničarja na Ptuju, s petnajstimi je zaključil vajeništvo v Radgoni, potem pa se je odpravil v svet, kjer je svoje znanje izpopolnjeval v Mariboru, Bad Radkerburgu, Gradcu in na Dunaju.
Leta 1882 je bil vpoklican v vojsko, kjer je vojaški rok služil pri topništvu v Gradcu. Takrat so prišla tudi prva kolesa iz Anglije, ki so pri njem takoj vzbudila zanimanje. Po končanem služenju vojaškega roka se je leta 1885 zaposlil kot mehanik v graški delavnici Luschneider, kjer je popravljal kolesa. Potem je delal pri mojstru Alblu, kjer so poleg šivalnih strojev sestavljali tudi kolesa, in postal preddelavec. Tam je zasnoval tudi prvo dvokolo z enako velikima kolesoma in verižno-zobniškim prenosom moči s pedal na zadnje kolo. Leta 1889 je zapustil Albla in se odpravil na kolesarsko razstavo v Leipzig. Po vrnitvi iz Nemčije je v Gradcu odprl svojo prvo delavnico Johann Puch & Comp., v kateri so že jeseni istega leta izdelali prvo kolo. Njegova kolesa so hitro postala priljubljena med uporabniki in športniki; Franz Gerger iz Gradca je na dirki Bordeaux - Pariz leta 1985 z njegovim kolesom postavil svetovni rekord. Leta 1897 je delavnico kupil nemški Dürrkoppwerke.
P. je leta 1899 v Gradcu v starem mlinu ustanovil Erste Steiermaerkische Fahrradfabrik, Johann Puch, A. G. in začel s serijsko proizvodnjo koles. Leta 1901 si je kupil prvo motorno kolo. Leta 1906 je iz njegove tovarne prišlo dvocilindrsko motorno kolo, s katerim je dirkač Nikodem osvojil prvo mesto na Gordon-Benettovih dirkah v Franciji. Leta 1903 je bil sestavljen prvi avtomobil. P-ovi avtomobili, znani po hitrosti in vzdržljivosti, so zmagovali v najmočnejši mednarodni konkurenci, med drugim na gorski dirki na Semmering (1907), vojaški dirki Dunaj - Berlin (1908) in dirki Princa Heinricha (1908/09). Najbolj priljubljen je postal avtomobil tipa VIII. z motorji od 10 do 28 kW, ki so ga proizvajali v letih 1913-23. P. se je začel ukvarjati tudi z zrakoplovi in izdelal motor za prvi avstrijski vodljivi zrakoplov Estaric I.
Po srčni kapi leta 1912 se je odpovedal direktorskemu mestu v tovarni. Ob njegovi smrti leto kasneje je podjetje zaposlovalo približno 1.100 delavcev. V tem letu je bilo izdelanih 16.000 koles, 300 motornih koles in 300 avtomobilov. Podjetje se je leta 1928 povezalo z Austro-Daimler, leta 1934 pa še s podjetjem Steyr v Steyr-Daimler-Puch A. G.

26. 05. 2011 - Otvoritev Znanstvene pustolovščine v Košicah

V sredo, 25. maja 2011, smo v Slovaškem tehniškem muzeju v Košicah odprli Znanstveno pustolovščino. Igra bo v Košicah dostopna do 30. Junija 2011. Namenjena je ...

Več >>

17. 05. 2011 - Nagrajenci nagradnega kviza Znanstvena pustolovščina

V ponedeljek 16. maja , smo  v prostorih Tehniškega muzeja Slovenije v Ljubljani izžrebali 10 srečnežev, ki so pri reševanju nagradnega kviza Znanstvene ...

Več >>



Izdelava spletnih strani:  Positiva