Prijava na e-novice

Družabne mreže

Hitre povezave

Izvedba tega projekta je financirana s strani Evropske komisije. Vsebina je izključno odgovornost avtorja in v nobenem primeru ne predstavlja stališč Evropske komisije.

KAŠPAR, Jan

* 20. 5. 1883, Pardubice, Republika Češka
† 3. 3. 1927, Pardubice, Republika Češka

konstruktor (letalo)

K. je izhajal iz družine bogatega pardubškega hotelirja in lastnika nepremičnin Františka Kašparja, ki se je udejstvoval tudi v motorističnem športu. Njegov sin se je tako že v mladosti spoznal z avtomobili in motornimi kolesi. Končal je realko v Pardubicah in se potem vpisal na češko Visoko tehnično šolo v Pragi, kjer je leta 1907 končal študij strojništva. V iskanju izzivov je odšel v Nemčijo, najprej v Prvo nemško strokovno avtomobilistično šolo v Mainz, 1908/09 pa v podjetje »Basse und Selve« v vestfalsko Altono. Tudi tu se je ukvarjal s prometom, problemi nadzora balonov ter spremljal uspehe Grafovega cepelina.
Ko se je vrnil na Češko, se je K. leta 1909 zaposlil v avtomobilskem podjetju „Laurin & →Klement“ v Mladá Boleslavu, vendar je tam ostal samo štiri mesece. V Pardubicah, kjer je bil doma, se je pričel zanimati za letalsko znanost. Prvi poskus motornega poleta, ki ga je izvedel skupaj s svojim bratrancem Eugenom Čihakom, je povsem spodletel. K. je zato odšel v Francijo in tam kupil letalo tipa Blériot XI z Anzanijevim motorjem. Na začetku aprila 1910 mu je, v pardubški vojaški bazi za poskuse, uspel prvi polet in 16. aprila je letel več kot 2 km na višini med 25 do 30 m nad Zemljo. Po nadaljnjih poskusih je 19. junija na pradubškem vežbališču pred okrog 10.000 gledalci izvedel prvo letalsko demonstracijo. Še istega leta je sledilo več javnih letalskih predstavitev v različnih krajih na Češkem.
Leta 1911 je odprl sezono s predelanim letalom, ki je imel novi Austro-Deimlerjev serijski motor s štirimi cilindri (51 kW). Po poskusnem letu od Pardubic proti Chrudimu in nazaj, ki ga je opravil 30. aprila, je 13. maja 1911 izvedel prvi polet iz Pardubic v Prago in takrat je preletel 120 km v uri in 32-ih minutah.
Po nadaljnjih uspehih je leta 1912 K. izgubil zanimanje za letenje in leto kasneje svoje letalo podaril Tehniškemu muzeju v Pragi. Njegov polet od Prage do Pardubic ostaja med pomembnejšimi prispevki začetka zgodovine češkega letalstva. K-jevo življenje se je končalo tragično, ko si je v napadu pomračenosti uma vzel življenje.

26. 05. 2011 - Otvoritev Znanstvene pustolovščine v Košicah

V sredo, 25. maja 2011, smo v Slovaškem tehniškem muzeju v Košicah odprli Znanstveno pustolovščino. Igra bo v Košicah dostopna do 30. Junija 2011. Namenjena je ...

Več >>

17. 05. 2011 - Nagrajenci nagradnega kviza Znanstvena pustolovščina

V ponedeljek 16. maja , smo  v prostorih Tehniškega muzeja Slovenije v Ljubljani izžrebali 10 srečnežev, ki so pri reševanju nagradnega kviza Znanstvene ...

Več >>



Izdelava spletnih strani:  Positiva