Prijava na e-novice

Družabne mreže

Hitre povezave

Izvedba tega projekta je financirana s strani Evropske komisije. Vsebina je izključno odgovornost avtorja in v nobenem primeru ne predstavlja stališč Evropske komisije.

KŘIŽÍK, František

* 8. 7. 1847, Plánice bei Klatovy , Republika Češka
† 22. 1. 1941, Stádlec bei Tábor , Republika Češka

elektrotehnik, izumitelj (obločnica), podjetnik

K. je izviral iz čevljarske družine in obiskoval realki v Klatovyju in kasneje od leta 1866 v Pragi. Ker zaradi finančnih razlogov ni mogel končati študija na Visoki tehnični šoli, se je začel izobraževati v podjetju Kaufamann v Pragi, kjer so sestavljali telegrafske in merilne naprave. K. se je v povezavi z gradnjo železnic specializiral za telegrafske naprave in varnostno tehniko. Potem ko je bil zaposlen v številnih podjetjih, ki so se ukvarjala z železničarstvom, je bil od leta 1873 predstojnik telegrafa na relaciji Plzeň - Březno. 1878 je izdal patent za blokadno signalno napravo za vlake, ki so jo sprva uporabljali na železnicah Cesarja Ferdinanda, kasneje pa tudi na številnih drugih progah v Avstro-Ogrski.
Na svetovni razstavi v Parizu leta 1878 je k spoznal električno osvetlitev in se začel ukvarjati z izboljšavami tako imenovane Jablotschowe sveče, za katero je razvil novi elektromagnetni regulator. Kot rezultat sodelovanja s podjetnikom Piettejem, ki mu je dovolil izvajati poskuse v svoji tovarni papirja, je nastala izvirna konstrukcija obločnice imenovana System Piette-K., ki je patentirana leta 1880. Leto kasneje je ta svetilka dobila prvo nagrado na mednarodni elektrotehnični razstavi v Parizu in patentirala sta jo še v Angliji, Franciji, ZDA, v Nemčiji in številnih drugih državah. Istega leta se je K. osamosvojil in si v Plzeňu uredil elektrotehnično delavnico. V nasprotju s svojim kasnejšim konkurentom Emilom →Kolbenom, se je K. vse življenje držal sistema enosmernega toka.
Na začetku 1880-ih let je K. predstavil obločnico ob priložnosti prazničnih osvetlitev in se leta 1883 udeležil mednarodne elektrotehnične razstave na Dunaju. Po uspehih, ki jih je tam požel se je s svojim podjetjem preselil v Prag-Karlín. Med večja naročila tistega časa spada električna osvetlitev reprezentančne hiše na otoku Žofin v Pragi, kakor tudi napeljevanje električne osvetljave v mestih Písek, Jindřichův Hradec, Žižkov und Karlín.
Kot uspešen podjetnik je bil tudi eden od organizatorjev praške jubilejne razstave leta 1891, do tedaj najpomembnejše razstave dosežkov industrije in obrti. Poskrbel je za električno razsvetljavo, namestil osvetljene vodnjake in izdelal prvo električno železnico in sicer od kraja, kjer se je odvijala razstava do praške četrti Letna. Nadalje je bil K. udeležen pri postavitvi tramvaja v Pragi, Plzeňu, pa tudi v Bosni in na Hrvaškem.
Leta 1903 je začela obratovati prva električna železnica na Češkem, ki jo je izdelal in sicer na relaciji Tabor - Bechyně. K. je dobavil motorni železniški voz, zgradil pa je tudi elektrarno za mesto Tabor. Električni avtomobili, ki jih je izdelal po letu 1900 pa spadajo med manj uspešne poskuse te stroke.
Po preoblikovanju njegovega podjetja v delniško družbo, se je leta 1917 K. umaknil iz družbe.

26. 05. 2011 - Otvoritev Znanstvene pustolovščine v Košicah

V sredo, 25. maja 2011, smo v Slovaškem tehniškem muzeju v Košicah odprli Znanstveno pustolovščino. Igra bo v Košicah dostopna do 30. Junija 2011. Namenjena je ...

Več >>

17. 05. 2011 - Nagrajenci nagradnega kviza Znanstvena pustolovščina

V ponedeljek 16. maja , smo  v prostorih Tehniškega muzeja Slovenije v Ljubljani izžrebali 10 srečnežev, ki so pri reševanju nagradnega kviza Znanstvene ...

Več >>



Izdelava spletnih strani:  Positiva